Жените – вдъхновение за легендарния Кристиан Диор
Модният гуру е бил изкушавам от не една или две красавици
Кристиан Диор е добре познато име в модния бранш. Човекът енигма, когото Коко Шанел описва с едно изречение: “Той не облича жените по последна мода, защото те сякаш излизат като по шаблон с неговите дрехи”.
Посрещнат с бясна критика през 1947 г. от модните “познавачи”, които смятали, че налаганите модели на рокли – с повдигащи бюстове, леко разголени рамене, както и дългите рокли от тафта, са в разрез с нормите за благоприличие и показвали много повече, отколкото тогавашното общество било склонно да види.
Стилът, наречен “Новия поглед”, беше начин дизайнерът да подчертае женствеността, романтичността, както и да се обърне внимание върху елемента “пищност” при създаването на моделите, които бяха бяха заимствани от бел епок, наричана още “епохата на красивите дрехи”.
Пред твореца Кристиан Диор се отвориха вратите към рая на модната индустрия. Идеята, с която създал “Диор”, била да придаде бляскавост на моделите. Нещо непознато дотогава.
Негови рокли и костюми по онова време са носели само Мерилин Монро, Рита Хейуърт и балерината Марго Фонтейн.
Раймонда Зенакер
Макар и да е обвиняван, че мразел жените, именно жена му помага да сложи ред в объркания свят на модата през 1947 г. Това е директорът на креативното му студио Раймонда Зенакер. Неслучайно я нарича “другата ми половина”, защото е била неговата пълна противоположност. Усмирявала буйното му въображение, дисциплинирала го и му вдъхвала сигурност и спокойствие.
Познанството им стартира в модната къща на дизайнера Жан Пату. В неговите очи тя била несравним технически гений.
Още от пръв поглед, виждайки скицата, вече била взела решение какво и как ще се ушие до последния детайл, както и какъв ще бъде използваният плат. Това оформило страхотен тандем, в който Раймонда била господарят на шиенето и оформянето на моделите, а Диор ги скицирал.
И ако модна къща „Пату“ не обърнала внимание на напускането на директора на студиото си, то вторият им сблъсък не минал без проблеми. Тогава Диор отмъкнал техническия им директор Маргьорит Каре. „Пату“ обвинили конкурентите си в промишлен шпионаж. Но това бил добре обмислен ход от страна на легендарния дизайнер. Диор бил мечтател, обожавал да скицира, вместо да съсипва платовете, както конкурентите му от „Пату“. А Маргьорит Каре става двигателят на неговия ентусиазъм за работа.
Но най-голяма заслуга за развитието на модна къща „Диор“ има единствената и неповторима Мица Брикар.
Мица Брикар
Наследила прословутата едноименна къща за шапки, тя се превърнала в негова муза. Позволявала си да идва на работа преди обед, облечена в леопардови шарки и с перли на шията. Макар и криейки белег на опакото на дясната си ръка след опит за самоубийство, тя имала невероятна енергия за живот. Диор я определя като жена, “чиято единствена причина за живот е модата”. Именно на нея той разчита да внесе живот и изненада в колекциите му. Приятелството между двамата било близко и бурно, като всичко в нея – изказът, грешките, театралниченето и начинът на обличане вдъхвали живот на модна къща “Диор” и нейния създател.
Въпреки обвиненията към него именно досегът му с тези жени поставил основата на неговите колекции. Изхождайки от това, че жените са различни и не всички имат перфектни мерки, модната къща поставила на първо място контакта с клиентите и разбирането на техните нужди и желания.
“Уважението към жената е мерило на прогреса на нацията и социалния живот.” – Виктор Юго
Припомняйки си тази сентенция, е редно да вникнем и в началото – да погледнем през очите на тази, която е разпалила страстта му да твори.
Майка му – Изабел Кардамон
Чрез използването на луксозните тъкани творецът Диор ѝ отдава почит. Понякога подреден, друг път развълнуван и с необикновен поглед, всичко в него говори за темперамента, предаден му по рождение.
Сестра му Катрин
Не само връзката с майка му изиграва важна роля в живота. Благодарение на силния дух на сестра си Катрин, която през Втората световна война се присъединя към партизаните, лежи в концлагерите и оцелява, го вдъхновява да създаде колекция от рокли, възвеличаващи нейния силен дух и героизма ѝ като млада жена.
По-късно Катрин се премества в Château de la Colle Noire, провансалската къща от XVвек в Грас, закупена от Диор през 1951 г., и започва работа по създаване на аромати за колекцията парфюми на „Диор“.
Днес моделите на „Диор“ са предпочитана марка на елегантните и стилни хора. Някои от най-талантливите дизайнери са били начело на фирмата – от Ив Сен Лоран до Джон Галиано и Раф Симънс. И сега, за първи път в историята си, компанията ще има за шеф жена – Мария Грация Киури.
Мария Грация Киури
За дебюта си тя създава тениска с посланието на автора Chimamanda Ngozi Adichie: „Всички трябва да сме феминистки“, като по този начин подкрепя образованието на младите момичета.
Самата тя е определена като “вдъхновяваща жена”, която има смел поглед в бъдещето и разчита на облекла, които да са първо място удобни за жената, а не да подчертават настоящата мода и дори да залитат в крайности. Тя е наясно, че социалните медии много влияят върху формирането на облика на съвременната жена. Те налагат “модния закон”, а в тях Киури вижда начин да достигне до милиони жени по света.
По отношение на това, че Шанел никога не е уважавал жените, самата Киури има различно виждане. Смята, че самият дизайнер е имал един по-различен поглед върху нещата, и не само е познавал жените, ами и ги е уважавал, защото е гледал на женското тяло, като ефимерна архитектура, посветена на тази красота.
Запознай се с новото семейство в новия български сериал.
Последвай ни в инстаграм.