Учителят мечтател
Това е Христо Младенов
Обича да пътешества, да пътува на стоп, да кара колело, да доброволства, да чете книги и с днешна дата съвместява всичко това с участие в програмата на „Заедно в час“. Като че ли това е крайпътен стоп към сбъдването на някои от големите му мечти и шанс да бъде вдъхновител за учениците, с които работи. Да им покаже, че светът не приключва с малкото населено място, в което живеят.
Истината е, че в наши дни достъпът до информация е свободен и всеки може да вземе с пълни шепи това, от което има нужда. В този ред на мисли каква е ролята на учителя днес?
Неоспорим факт е, че живеем в свят, в който информацията е на един клик и няколко секунди разстояние от нас, стига да имаме достъп до интернет, разбира се. Считам, че ролята на учителя е много по-различна от преди 100 години. В днешно време той трябва да вдъхновява учениците да учат и да търсят информация, да подлагат на съмнение това, което четат, да задават въпроси. Учителят трябва да провокира учениците си да искат да знаят повече и повече.
В XXI век ролята на учителя е и да учи на умения, защото комбинацията от умения и знания е много по-значима за всяко дете.
Какво означава за теб да бъдеш учител?
За мен да бъда учител означава да се предизвиквам и да бъда предизвикван всеки ден. Означава и комуникация с ученици, с колеги, разрешаване на проблеми, непрестанно учене. Да бъда учител означава да съм напълно на ясно, че всеки ден е различен от предходния. И ако вчера нещо не се е получило, това не означава, че днес и утре няма да се случи така, както съм го планирал. Към какво съвременните деца проявяват най-голям интерес? Много голяма част от съвременните деца имат достъп до интернет и технологиите и в повечето случаи това са и нещата, които ги вълнуват. Освен това се интересуват и от социални мрежи, влогъри, музика. Стремя се да съм в крак с това, което ги интересува, за да мога да съм в техния радар. Когато преподавам нещо ново, гледам да включа пример с някой техен любим артист, певец, за да може информацията да е по-актуална за тях.
Преподаването твоята професия ли е, или по-скоро е просто отделен момент, в който да научиш нещо за себе си?
На този етап от живота си считам, че преподаването определено е моята професия. Да работя като учител е нещо, което съм искал много отдавна. И определено е професия, от която човек може да научи много за себе си, за учениците си, за общността, в която преподава, стига да е отворен за това преживяване, разбира се. На какво те научиха децата? Това, на което ме научиха децата, е търпение – търпение към тях, към себе си, към това, че резултатите идват, макар и бавно, защото промяната не се случва от днес за утре, тя е плод на много усилия.
Децата ме научиха, че дадена концепция може да бъде обяснена по различен и креативен начин. Научиха ме да се усмихвам дори и в дни, когато ми е трудно.
Къде се виждаш след двете години като учител?
След двете години като учител се виждам като работещ и обучаващ деца, искам да остана в системата на образованието, защото трябва да настъпи промяна и всеки ученик да бъде подкрепян, за да развива максимума от своя потенциал.
Ако искаш да направиш първата крачка към работа със смисъл, присъедини се към „Заедно в час“. Кандидатствай до 20 ноември!
Запознай се с тези, които през деня са обикновени хора, а вечер се превръщат в топ Ди джеи.