3 начина да опознаеш Ингмар Бергман
100 години от рождението на големия майтор на шведското кино
Бергман е един от последните истински автори на европейското кино. В към края на миналия век, младите режисьори смятат предишното поколение за морално остаряло и забравено и никой не очаква времето на Бергман отново да дойде. Но когато преди 11 години той умира на своя любим остров, две седмици след като е навършил 89 г., целият свят обръща поглед натам. Иконичната сцена със смъртта и рицаря пред партията шах е на корицата на най-известните вестници и списания, както в Европа, така и в Америка. Всички големи филмови фестивали правят панорами на Бергман. Интересът към творчеството му неимоверно се увеличава, напук на очакванията, че хората са забравили мрачния майстор на шведското кино.
Днес, 100 години след рождението му, отново си припомняме забавните драми за любов и изневяра, студените психологически търсения и вечното лутане между живота и смъртта, между Бог и хората.
Ако решиш, че сега е момента и ти да опознаеш Бергман по-добре, то има поне три начина да го направиш.
Гледай
… панорамата на Бергман на Киномания. Фестивалът е приготвил филми за всеки вкус на настроение.
Можеш да се позабавляваш с „Да не говорим за всичките тези жени“, да се депресираш с „Шепот и викове“ или пък да потърсиш ново начало с „Поляната с дивите ягоди“. Със „Сарабанда“, „От живота на марионетките“ и „Сцени от един семеен живот“ пък ще откриеш съвсем различно измерение на понятието семеен конфликт. Последният от трите филма е отговорен за нарастването на броя на разводите в Швеция с почти 50 процента!
Със сигурност не пропускай „Лице в лице“, а ако искаш да комбинираш Бергман с Моцарт виж и екранизацията на „Вълшебната флейта“.
Повече за живота на режисьора пък можеш да научиш в двата документални филма в програмата „Бергман: година от живота“ и „Островът на Бергман“.
Слушай
… лекциите, посветени на Бергман в Място 167. Ако преди да се потопиш в богатия кино свят на режисьора искаш да научиш малко повече за живота и линията на творчеството му, намини през новото културно пространство на Раковски 167 в неделя 11ти ноември, и понеделник 12ти ноември, в 19 часа.
Първата лекция ще се концентрира върху живота на режисьора, възходите и паденията, отношенията с близките му хора и родината му Швеция.
Темата на втората лекция е творчеството и конкретните филми на Бергман.
Прочети
… биографията на Бергман и неговите киноповести.
Сто годишнината на режисьора даде повод да бъдат преиздадени две, написани от него книги.
„Латерна магика“ е личната изповед на Бергман за живота му от най-ранно детство до 80те години на 20 век. В нея по съвсем интимен, дори на моменти неудобен за читателя начин, той споделя за всичко, което го е вълнувало и изградило като човек – отношенията в семейството, любовните връзки, кофликтите с колеги и всичките грешки, които е правил. Без следа от суета, „Латерна магика“ ни представя човека зад маската на гений на киното – понякога объркан, доста често невротичен, искрен към себе си и читателите си.
„Киноповести“ събира текстовете на „Есенна соната“, „Сарабанда“, „Сцени от един семеен живот“ и „Персона“. Четенето на четирите повести, станали повод за някои от големите кино шедьоври, добре подхожда на предстоящите мрачни есенни дни.
Сто годишнината на Бергман ни напомни и за една от неговите екранни музи и най-важни жени в живота му – Лив Улман. Нейната биография „Промяна“ също има ново издание от това лято и е не по-малко интригуваща. Вдъхновени от Лив, група българи правят документален филм за нея и нейния живот след бляскавата кино кариера.
А когато Том Ханкс пише, киното мълчи