50 най-велики филмови плаката на всички времена
Класики в дизайна: някои от най-смазващите с визия кино постери
Великите филми често идват със смазваща визия на постера. Ето най-големите класики в графичния дизайн, категория киноплакат. В тази селекция има примери, известни със своя минимализъм, също и такива, които са претрупани с детайли. Някои са имитирани толкова много пъти, че вече сме забравили кой е оригиналът. Други са по-известни от самите филми. Всички до един обаче са класика на класиките.
Ето кои са най-любимите ни филмови плакати на всички времена:
Vertigo
Автор е графичният класик Сол Бaс, дизайнер на надписите в много от филмите на Хичкок и стори борда за сцената под душа в Psycho.
The Graduate
Интересен и изненадващ факт: кракът на плаката не е на актрисата Ан Банкрофт, а на Линда Грей (жената на Джей Ар в Dallas).
А тук ти показваме 3 филма, снимани в Пловдив
Jaws
Агенция работила цели 6 месеца по плаката без успех, преди да им хрумне идеята да покажат зъбите на акулата, за по-шокираща визия.
Star Wars
Кари Фишер отказала да позира разголена, затова тялото на плаката е жената на художника.
Full Metal Jacket
Автор е Филип Касъл, работил с бандата на Пол Маккартни Wings и рок списанието Hard'n'Heavy.
X-Men: Days of Future Past
Постерът за първи път показва двете страни на супергероите в един кадър. Феновете естествено избухнаха в радост.
Little Miss Sunshine
За актьора Грег Киниър микробусът VW от плаката бил най-опасната кола на света, особено ако се кара със сто, както се налагало във филма.
The Dark Knight Rises
Тийзър серията и плаката са носители не на една, не на две, а на три награди „Голдън Трейлър“ за 2012.
American Beauty
Коремчето на плаката всъщност е на актрисата Кристина Хендрикс (Джоан от Mad Men), по това време изявяваща се на модния подиум.
Blade Runner
Този микс между филм ноар и сай-фай е дело на краля на 80-арските постери Джон Алвин (Gremlins, The Goonies, The Color Purple).
A Clockwork Orange
Британският еърбръш артист Филип Касъл е редовен колаборатор на Стенли Кубрик, рисувал също плаката за Full Metal Jacket.
The Truman Show
Преди разните апове да превърнат този ефект в клише, филмът използва фасетната картина с много кадри, за да предаде символично историята на филма.
Dawn of the Dead
Дизайнерът Лани Пауърс е автор на плешивата зомби глава, съвсем заслужено ужасяваща публиката.
The Exorcist
Кадърът с Макс Фон Сюдов е постер на Бил Голд, автор на плакати за най-големите класики на Хичкок, Ийстууд, Кубрик и Ридли Скот.
Taxi Driver
Автор на картината е Гай Пийлиърт, на когото Скорсезе е фен от обложките на Diamond Dogs на David Bowie и It’s only Rock’n’Roll на the Rolling Stones.
Star Wars: Episode I – The Phantom Menace
Тийзър постерът, останал като един от най-великите в историята, е на художника Дрю Стразън, като Джордж Лукас принудил дистрибуторите да подпишат договор, забраняващ да го променят – толкова вярвал в гениалността му.
The Godfather
Емблематичното лого на „Кръстникът“ е дело на Нийл Фуджита, иначе нашумял с работата си по обложките на Майлс Дейвис.
Showgirls
Провокативният кадър на постера всъщност няма нищо общо с филма и е адаптиран от книгата The Body на чешкия фотограф Тоно Стано.
Scarface
Стартирал като абсолютен провал, сега този филм се изучава в университетите, постерът му също, със символиката на черно, бяло и червено с лице, разделено на две.
Pulp Fiction
Плакатът, който прилича на кориците на книгите, откъдето идва името на филма, е дело на Джеймс Вердесото от Венецуела, работил по The English Pacient, Ocean’s Eleven и Training Day.
The Usual Suspects
Идеята за постера всъщност хрумнала на Кристофър Маккуори и Брайън Сингър преди самия филм – те си представили петима престъпници на стената в полицията, оттам се родила историята.
Apocalypse Now
Невероятно, но факт – илюстраторът оптимист Боб Пийк (Star Trek филмите, Superman и Excalibur) е работил по това визуално пътешествие в мрака.
Moon
Един от най-емблематичните постери в историята всъщност е създаден от сама по себе си доста скучна рекламна агенция – Cardinal Communications.
Manhattan
Вечният колаборатор на Уди Алън и цар на минимализма Бърт Клийгер е създал тази класика, както и подобните Interiors, The Purple Rose of Cairo и Shadows and Fog.
Lord of War
Тази спираща дъха концепция е дело на тогава още младата дивизия на A Trailer Park Company – Art Machine, също оставила красоти в дизайна като Hard Candy и Triple 9.
Jurassic Park
Емблематичното лого, останало завинаги в Музея на дизайн славата, е поредният шедьовър на Джон Алвин през 90-те, наред с Batman Returns, Aladdin и The Lion King.
Halloween
Автор е Боб Глийсън (артистът, не серийният убиец), иначе направил траш шедьоври като плакатите на The Winged Serpent и Game of Death.
Ghostbusters
Логото със задраскано духче, което е символ на цяла една епоха, всъщност било предложено на Дан Акройд, докато пишел сценария, от негов приятел извън индустрията, по прякор Викинга.
Fear and Loathing in Las Vegas
Този сайкиделик шедьовър е създаден от Concept Arts, в последните години превърнали се в институция с работата си по Blade Runner 2049, Roma и 1917.
Fargo
Постерът тип домашна бродерия е по дизайн на студио Optic Nerve, иначе работили по една друга 90-арска класика – Mallrats.
Raiders of the Lost Ark
Майсторът на приключенските постери Ричърд Амсел е оставил шедьоври като Flash Gordon, The Dark Crystal и The Sting и също има картини, изложени в Смитсониън.
Back to the Future
Един от много шедьоври на Дрю Стразън, работил по плакати за епизоди на Indiana Jones и Star Wars, както и класиката The Shawshank Redemption.
Attack of the 50 Foot Woman
Рейнълд Браун е художник със собствен стил, автор на безброй уникални плакати на, меко казано, негледаеми филми като Creature from the Black Lagoon и The Incredible Shrinking Man.
Alien
Преди Ридли Скот да изработи сложното яйце на пришълеца, което виждаме във финалната версия на филма, ползвали кадри с класическо кокоше, затова и то се озовало на плаката. Също така тук е най-гениалният таглайн евър – „В Космоса никой не може да чуе писъците ти“.
Airplane!
Автор на този усукан самолет е Робърт Гросман, политически и шоубизнес карикатурист за издания като TIME, Newsweek, Rolling Stone и Esquire.
Rosemary's Baby
През годините са се натрупали толкова много версии на този плакат по цял свят, че в Полша е имало специална изложба с най-колоритните версии на име The Many Faces of Rosemary’s Baby.
The Thing
Уникалната визия в плаката за класиката на Джон Карпентър показва другата страна на Дрю Стразън – онази от постери като First Blood и The Cannonball Run.
Breakfast at Tiffany's
Неслучайно плакатът напомня корица на стар английски роман, Робърт Макгинис има над 1200 такива в актива си заедно с постерите за Barbarella и няколко за Джеймс Бонд.
Nymphomaniac
Смазващата серия от визуални провокации, шокираща почти колкото самия филм, е дело на съпрузите от Дания Филип и Мария Айнщайн, работещи под името The Einstein Couple.
Trainspotting
Плакатът на шотландския антисоциален епос е създаден от компания без опит в кино постерите Stylorouge, нашумели с обложките на Blur.
The Silence of the Lambs
Един от първите постери на вече водещата компания BLT Communications, които само последната година са направили неща като Ford vs. Ferrari, The Mandalorian и Once Upon a Time… in Hollywood.
Terminator 2: Judgment Day
Този стълб в 90-арския дизайн е дело на The Cimarron Group, компания, работила по емблематични комерсиални плакати като There's Something About Mary и Me, Myself & Irene.
Chinatown
Нео-ноар класиката, предефинирана от студиото Diener-Hauser, иначе работили по постери за класики като Marathon Man, Nashville, Death Wish и The Graduate.
The Shape of Water
Това не е кино плакат, а серия от картини на тайвански американски визуален художник Джеймс Джийн, работил също по постера на Mother!
The People Vs. Larry Flynt
Автор на този микс от религиозни препратки и еротични алюзии е Дан Чапман – царя на чийзи постерите през 90-те (Speed, Bad Boys, Naked Gun 33 1/3).
E.T. the Extra-Terrestrial
Най-високата точка в бележитата кариера на Джон Алвин, един постер, дотолкова променил индустрията, че официално бил въведен терминът alvinesque, в значението „алвинов плакат“.
Mean Streets
За първия си истински филм Скорсезе наема гения Питър Страусфелд, предефинирал представата за кино постера с над 300 творби за лондонското Academy Cinema.
The Social Network
Един от най-запомнящите се плакати на всички времена е дело на Франк Окенфелс, фотограф и дизайнер, работил с Дейвид Бауи и Кърт Кобейн, както и за Breaking Bad и House of Cards.
Metropolis
Всепризнат за най-великия постер на всички времена, намерил свое място в музеите за модерно изкуство, класиката в три части на Хайнц Шулц-Нойдам е вдъхновена от ар деко и немския експресионизъм.
Лято, здравей: Юнският брой на Go Guide
Какво става в града?! Последвай Instagram профила ни и разбери пръв.
Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.