Литературен петък: Ревността на големите писатели

Но какво се крие в гениалните умове на едни от най-емблематичните писатели и пише ли се за ревност и днес?

0 коментара Сподели:

Голямата литература умее да претворява най-силните усещания, познати на човечеството. Обичта и омразата. Отмъщението и дълга. Доброто и злото. Приятелството и съперничеството. И, разбира се, неминуемо вечната двойка любов и ревност. За мнозина ревността е признак на слабост или знак за чиста любов. Всеки със своята истина. Но какво се крие в гениалните умове на едни от най-емблематичните писатели и пише ли се за ревност и днес?

Ревността в частност не е нищо различно от безпокойното устремление към тиранията, пренесено в сферата на любовта.

Марсел Пруст

Разбира се, Марсел Пруст има нужда от препрочитане. Потокът на мисълта му остава нескрит дори и в най-кратката и тънка идея. Създателят на “По следите на изгубеното време” е известен с пословичната дължина на изреченията си. Всички помним Одет и Суан, нали? И тяхната безкрайна, обсесивна и противоречива вселена на ревност, любов и въображение. И ако ревността наистина е тирания, пренесена в любовта, то не е ли тя все пак красива и симпатична? В крайна сметка дори и смъртта от любов е красива смърт, нали? Или просто трябва да свалим розовите очила веднъж завинаги…

Ревността знае повече, отколкото истината.

Габриел Гарсия Маркес

Не прегръща ли Маркес идеята за ревността? В крайна сметка познатото ни и изяждащо чувство се разхожда спокойно в тъмните нюанси на душата. Често може да е плод на болен ум. Резултат от богато въображение и несигурност. Маркес това облича в думичката истина. Ако все пак послушаме бащата на “Любов по време на холера” и “Сто години самота”, то това ще отведе ума ни само и единствено към думичката интуиция. Нали? Съответно това идва ли да покаже, че винаги трябва да се доверяваме на т.нар. шесто чувство, защото то знае. Вероятно не е просто клетият ни болен мозък…

Ревността наподобява повече завист, отколкото да е плод на някаква любов. А завистта е дребнав, пълзящ порок, в повечето случаи неоправдан и безпочвен. Ако има основателен повод за ревност, то тогава е излишно да се говори за любов. Само хората са толкова придирчиви. Пеперудата не пита цветето: Друг целувал ли те е вече? И цветето не пита: Задиряла ли си друго цвете?

Хайнрих Хайне

Хайне, Хайне. Как лесно звучи от устата на Хайне. 2+2 е 4 и не се обсъжда повече. Невероятно е каква непоносима лекота идва от “Ако има основателен повод за ревност, то тогава е излишно да се говори за любов”. С тази мисъл просто махаме лепенката и това е. Боли или не. Дърпаш рязко и каквото стане. Хайнрих е прав, разбира се, но пропуска да си спомни обсесията и болезненото обичане. Онова, което успява да те забие на дъното. Там, където да изпиеш мъката си и да прегърнеш демоните си. Тогава никаква логика и здрав разум не важат. Пеперудата пита цветето дали друг я е целувал. В XXI век цветето ѝ дава seen и тя се дави в тъгата си, клетницата. Хайнрих е прав, но понякога 2+2 прави плюс безкрайност.

Мъжът винаги иска да бъде първата любов на жената, а жената иска да бъде последният роман на мъжа.

Оскар Уайлд

… каза Оскар Уайлд и ние само можем да замълчим. Защото първият мъж е учителят. Той събужда и оформя чувствата, желанията, вкусовете, любовните щения и еротичните навици. А последната жена… тя остава муза за цял живот. В нея всяко момиче вижда своята идея за спасение и вечност, от които толкова отчаяно се нуждае… макар и да претендира пред този глупав днешен chill свят, че голямата любов е излишна напудрена романтика от миналото.

Замислих се как представяме ревността днес. Обичаме ли я, или я мразим? Дадох си сметка, че литературата днес е смела и си позволява всичко. Всъщност поводът за размислите относно безконечната ревност е книга, която мина през полезрението ми в изминалите дни дни. Още на втората страница попаднах на следното:

"За тази красива млада жена със сърцевидно лице и съблазнително тяло – жената, заради която ме изостави съпругът ми Ричард – аз съм също толкова невидима, колкото гълъбът, кълвящ трошици на тротоара до мен.

Тя няма представа какво ще ѝ се случи, ако продължава така. Ни най-малко не подозира."

Всичко е все още същото и все боли еднакво.

Книгата е “Съпругата помежду ни”. Не е Оскар Уайлд, но се услажда. Приеми я като идеалното четиво за плажа.

И след това махни лепенката. Рязко. С едно движение. Махни шибаната лепенка.

Ако си ударил паузата на читателския клуб, виж тук как можеш да раздвижиш нещата отново.

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *