10 неща, които може би не знаеш за трамваите

Трамвайният транспорт в столицата празнува 120 рожден ден

0 коментара Сподели:

Иван Шишиев/ Етюд-и-те на София

Трамваи има само в София и без тях тя нямаше да бъде столицата, която е. Тези жълти подвижни крепости на колела са запазена марка на града, както и неизменна част от нашия ърбан амбианс. Днес българските трамваи празнуват 120 години по релсите, нека ги почетем с малко интересни факти и увлекателна тривиа. Все пак при идването си у нас трамваят е описан като „ново явление на всемирния прогрес“, заслужава го!

Ето какво може би не знаете за софийските трамваи:

1. Технически погледнато, първият трамвай официално тръгва на 1 януари 1901. Строежът на линиите отнема малко над 2 години и е изпълнен от френски и белгийски дружества. Първоначално по улиците се движат едва 25 мотриси.

2. За първия трамвай е писал даже Вазов: „Какво ахкане и негодувание у всички софиянци, когато гледаха запречкването със стълбове софийските мегдани и улици за нуждите на електрическото осветление и на електрическия трамвай и замрежването въздуха с тая паяжина от медни жици! Никога столицата не е знаела, че имала толкова любители на красотата си! А помните ли какви възхитени сборища се трупаха около първите пуснати трамваи, няколко дена наред натъпкани, като сардели, или като Ноевия ковчег – изберете което щете от тия две сравнения – с пътувачи от двата пола и от всичките възрасти? Негодувание, очудване, възхищение – всичко мина. Софиянци вече не се чудят – те видяха по-чудни неща и им се пречудиха също.“ Някои неща явно не се променят.

3. Общата дължина на трамвайните трасета в София е над 300 км, а в настоящия момент трамвайните депа са три: Красна поляна, Искър и Банишора. Столичен електротранспорт има 14 линии, покриващи кварталите Бъкстон, Триъгълника, Западен парк, Хиподрума, Център, Красна поляна, Лозенец, Красно село, Гара Искър, Централна гара.

4. Най-дългата трамвайна линия е 22.

Тя тръгва от Гара Искър и стига чак до Красна поляна, като покрива над 16 км с 37 спирки.

Най-кратката линия е 10 (от Разсадника до Западен парк), която изминава 2 км с 5 спирки. Според приложението за градски транспорт най-популярните линии са 4, 1, 10, 12 и 18.

5. Има два типа линии: теснолинейни и нормални. Разликата е някакви си 40 см в междурелсието. Повечето трамвайни линии в София са теснолинейни, докато със стандартно европейско междурелсие са трамвайни линии 20, 22 и 23. Има и една специална линия – номер 7, тя е с тихи релси.

6. Старите мотриси са били български. През 1936 г. са произведени първите с марката ДТО (по името на Дирекцията на трамваите и осветлението). После получават доста по-дяволити имена на модели като „Комсомолец“ и „Космонавт“. Революционен модел е „София 70“, който заменя колоосна формула Bo’2’Bo’ с трисекционна Bo’2’2’Bo’. Също така напук на дълбокото убеждение у хората трамваите не са само жълти – има червени и зелени.

7. Трамваите в София са мобилна поща. Външната им страна разполага с вградена пощенска кутия, намираща се непосредствено до първата врата. Писмата от трамвайните пощенски кутии се събират на няколко възлови спирки в центъра на София и се предават за обработка в Централна поща.

8. Има късометражен филм за историята на софийските трамваи, който е част от поредицата „5 минути София“. Той е заснет през 2013 и озвучен от Камен Воденичаров. От филма научаваме, че преди пускането на трамвайните линии Красно село и Подуене били просто села край София. Удобният транспорт ги превърнал в привлекателни жилищни дестинации. 

9. Усещането, че трамваите не са особено бързи, е съвсем правилно – средната им скорост е едва 12,7 км/ч. За сравнение метрото в София се движи с 38,8 км/ч, а автобусите – с 19,4 км/ч.

10. Не може да те удари ток от релсите, така че не е нужно да ги прескачаш. Трамваите се захранват по жиците над тях.

Но пък ако сложиш монета от десет стотинки и през нея мине трамвай, по магически начин тя се превръща в 50!

Кои филми чакаме с нетърпение през 2021?

Пусни се в Tik Tok с нас.

Абонирай се за YouTube канала ни и виж града отблизо и далеч.

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *