Следваща спирка: Линия 3
За 100 обиколки на Земята по екватора
Джонатан Вахсен и Михаил Георгиев
Работата по последната отсечка от Линия 3 на метрото в София тече с пълна сила, за да съедини града надлъжно от югозапад на североизток и свърже две ключови пътни артерии: Ботевградско шосе с Околовръстен път. Това е нещо, което чакаме с нетърпение и което значително ще улесни живота в любимия ни град.
Поради бързината, удобството, икономичността и екологичността си в съвременния свят, в който повече от половината от населението на земята живее в градове, подземният транспорт служи като естествен гръбнак на градското ежедневие. Идеята за такъв транспорт в София се ражда в края на 60-те години на ХХ век, столетие след като първата „подземна железница“ вече е тръгнала в Лондон през 1863 г. Осъществяването й докрай ще отнеме близо 50 години, а разказът за него сам по себе си предлага пътуване през времето на най-новата ни история. През 1968 г. е разработено първото предложение за построяването му; през 1974 г. е приета Генерална схема за развитие на линиите на метрото, съгласно която метромрежата ще се състои от 3 метродиаметъра с обща дължина 52 километра и 47 метростанции. През 1998 г. е въведен в експлоатация първият участък от първия радиус на Първи метродиаметър с 5 метростанции и дължина 6,5 км (работата по който е започнала през 1978 г. – бел. ред.).
През 1978 година започва работата по първия лъч от метрото, който е пуснат в експлоатация през 1998-а.
Темповете на строеж и разширяване на мрежата на метрото осезаемо се ускоряват и повишават със съществената финансова инвестиция, направена от Европейския съюз. С днешна дата метромрежата в София се състои от две линии с обща дължина 40 километра, обслужващи 35 станции, а в момента тече работата по третата отсечка от мрежата. 12 нови станции ще обслужват пътниците след 3 години в столицата, а 12 километра ще е новото трасе на отсечката. То ще намали с общо 90 хиляди тона вредните емисии до 3 години.
Новата отсечка ще спести на софиянци 160 хил. часа дневно от пътуване.
Общият брой влакчета през 2019-а ще са 72. За сравнение днес те са 52, обслужват се от 273 машинисти и изминават дневно над 12 000 км под земята. На година числото е 4,5 млн. км, което са над 100 обиколки на Земята по екватора.
Най-късият им маршрут (800 метра) е между станциите „Опълченска” – „Сердика” и „Централна гара” – „Лъвов мост”, а най-дългият (2 км), е между станциите „Васил Левски” и „Ф. Жолио-Кюри“. 30 от станциите на метрото са подземни, а 5 наземни, но на всички тях има безплатен Wi-Fi, за да улеснява комуникациите на пътниците. А те се равняват на 95 млн. годишно и след появата на метрото са значително облекчени в придвижването из столицата.
Обнови колекцията си от кецове, като играеш за чифт от нашите предложения тук.