Гранддамите на хип-хопа
Златната ера на хип-хопа в женски род
be street
Независимо дали това е звученето, с което си прекарал голяма част от детството си, или си го срещнал в по-зряла възраст случайно в някой бар, когато става въпрос за хип-хоп, става въпрос за много повече от музика. Това не е просто "мода", която седи добре на някой, а култура и религия, която обединява хората от целия свят и често казва много на онези, които се правят, че не чуват. Пуристите ще кажат, че с днешна дата той е изстинал и няма душа, че не се прави вече с вкус, но истината е, че рап артистите винаги са редели рими за това, което слушателите искат да чуят. Погледнaто от тази страна, е повече от ясно, че
потребителят диктува правилата, а песните за диаманти, скъпи коли и шампанско, леещо се в луксозни клубове, едва ли щеше да ги има някога, ако никой никога не искаше да ги слуша.
Но въпреки че както всеки друг стил музика и хип-хопът претърпя своите промени през годините, в дъното на бързите и ядосани речитативи стоят редица големи имена, строителите на хип-хоп културата и главни виновници за това тя да е куул. Един от основоположници е Kurtis Blow. Хитът му "Basketball" излиза през 84-a година и го задържа няколко седмици под № 1 в класацията на сп."Billboard". Малко преди него Grandmaster Flash e dj-ят, който през 1982 г. заедно с Melly Mell и групата "The Furious Five" създава хитове като "Step off", "Nasty".
Оld school rap звученето от гетата на Ню Йорк звучи и в напевите на първото рап трио "Run DMC", а през 1987-а Ice T пуска албума "Rhymes Pays", който е типично гангстерски. През 1991 г. той издава "O.G.-Original Gangsta", който заради тънкия хумор и поразителен патос бива провъзгласен за един от 100-те най-добри рап албума на всички времена.
В средата на 80-те се появяват и Beasty Boys, първите бели MC-та, които се осмеляват да мерят думи с черните, като малко след тяхната поява се раждат и най-комерсиалните имена в историята на хип-хоп-а изобщо.
Единият е бялото чудо Vanilla Ice, който със дебютния си сингъл "Ice Ice Baby" удря тавана на всички класации, а албумът му получава няколко пъти платинен статус, а другият с еднодневен успех е MC Hammer. И двамата не биват приети от останалите рапъри и губят всякакво уважение от своите колеги, тъй като са считани за прекалено комерсиални.
По същото време се появяват и първите жени рапърки и това си е истинска революция, имайки предвид силната струя сексизъм, която наводнява рап парчета.
В края на 80-те и началото на 90-те не им е никак лесно на момичетата, които искат да редят рими. Някои от тях успяват да се преборят с хегемонията, побирайки таланта си в сексуално привлекателна кутия, която да ги продаде,
а други, като Missy Elliott директно атакуват пазара, разбивайки всички митове за жените в рап музиката на пух и прах. Lil 'Kim също избира образа на лошото момиче, като тя става световно известна главно със скандалната си музика и имидж, за които се грижи старателно и през годините. Сред пионерите на феминисткият хип-хоп е и MC Lyte, която е първата соло изпълнителка, която пуска цял албум.
Ако трябва да обобщим, тези момичета са истинските грандами на хип-хоп културата и заслужават особено уважение за пробива, който правят в онези смътни години. Творчеството им, наред с това на Salt'N'Pepa, TLC,Chaka Khan, Queen Latifah и Neneh Cherry, е наистина интересен феномен, към който се връщаме днес чрез 10 парчета на точно 10 мацки, без които днес рап музиката едва ли щеше да е същата. Слушай!
Leschea
Da Brat
MC Lyte
YoYo
Rah Digga
Monie Love
Lil’ Kim
Queen of all queens, Latifah
Roxanne Shanté
Missy Elliot