ДА СИ СТАНЕМ PRИЯТЕЛИ
Приятел в нужда от публичност и снимки се познава
Приятел (из „Малък тълковен речник на българския език“ 2000 г.) – човек, с когото друг човек поддържа отношения на близост, обич, доверие. Този, който е верен на някого.
Приятелство (из манталитета на младия консуматор, 2015 г.) – отношение на временен конформизъм спрямо един или повече индивиди, разполагащи с капитал, връзки и/или други полезни за консуматора наличности.
Доскоро убедено вярвахме, че отчуждението ръфа само Голямата ябълка и околностите й. На Балканите братята никога не се карат за шпека, уискито винаги е споделено с приятели, а сръбското е истински кувьоз за човеколюбството.
Може да сме кофти съседи и кофти граждани, но винаги сме били горди приятели. Докато наскоро не ми бе любезно разяснено, че моите собствени такива не са за пред хора. Да имаш приятели в рекламния бизнес, където се озовах, и в нормалния, „клиентски“ живот се оказаха две коренно различни величини. Прозрението светна на лъскаво бранд парти, което, разбира се, имаше комерсиални цели. Пътят са социалните мрежи – фирмата кани 20 човека, но 220 разбират колко е било яко, благодарение на селфитата, фотостената, хаштаговете и целия наръч неплатена реклама, който гостите се очаква да произведат. Приятелите ми обаче бяха извършили пълния пакет на нещо като седемте бизнес гряха и безпардонното им поведение допринесе от високите етажи да се стовари съкрушителен въпрос:
„Като излизате, обикновено така ли се забавлявате?! Просто седите цяла вечер и си говорите?“
Е, не съм ви избирала аз кетъринга. Уиски да има, шпек да има и после защо никой не се снима…
Оттогава станах наблюдателна. И пак се озовах на пазара. Уви, нямаме работа с отчуждението. То е признак на самовглъбеност и механизация, а това, което се случва в действителност по нашите ширини, е чудовищна душевна нищета.
По улиците се разхожда новото поколение стока и последна брънка във веригата: Нomo consumptor.
А както отлично знаем, със стоките могат да се сключват единствено сделки. Предлага ти се, за да я покажеш, да разшириш таргет групата й и да увеличиш търсенето. Все още не мога да установя дали това бизнес взаимодействие е осъзнато от двете страни, или приятелството се явява двадесет и петият кадър в PR стратегията на стоката. Онзи забранен психологически трик, с който операторът въздейства на подсъзнанието на зрителя с цел незабелязано да му внуши реклама.
В 25-ия кадър стоката блести по-ярко от Феята на зъбките, Витлеемската звезда и лампата за бензина, защото знае, че за да получи, трябва да даде.
В 25-ия кадър прави комплимент на колегата си за новия й кожен салон и селфито на предната седалка не закъснява. #bestfriends и сделката е сключена, докато лайковете и купоните не паднат под 200. Тогава спешно се спретва интрига, защото очевидно някой е спрял да си върши работата и ООД се разпада.
Това беше всичко, приятели – не сте за пред хора. Загрозяват ви белезите от пожарите, през които минахме заедно. И винаги сте в онези 5% изключение, които съсипват статистиката. Ще ви чакам на рафта при залежалата стока. И се надявам лека-полека, заедно, да се превърнем в антики.
А когато стане дума за истински приятели, виж кои са тези, които всички имаме.