ЗА УСМИВКИТЕ И ХОРАТА ЗАД КАСАТА
А ако обслужваше Брад Пит, така ли щеше да го гледаш?
Сценарият в общия случай е ясен – тъмен, мрачен вторник (той може и слънчев да е, но позиционирането му в самото начало на седмицата напълно скрива всякакво очарование), дълъг работен ден, прибираш се с градския транспорт в час пик и изнервен от всичко, минаваш през магазина, за да си купиш вечеря.
Блъсканица, липса на идеи, дълга опашка пред касата и, разбира се, редовната намръщена касиерка, която хвърля всичко в пликчето, без да се старае, озъбва ти се, понеже нямаш дребни, и не отговаря на пожеланието ти за „Приятна вечер“.
И ти се прибираш кисел вкъщи и нямаш желание дори да подредиш покупките си.
А може да е различно. Представи си, че въпреки стълпотворението от клиенти по това време на една от касите придвижването става неочаквано бързо. Редиш се, обзет от любопитство, и когато идва твоят ред, те посреща… усмивка. Касиерката те поглежда дяволито, пуска някоя шега за предишния клиент или пък за продуктите на промоция (само защото е длъжна да ти ги предложи, и ѝ се е изтъркала устата от повтаряне на едно и също цял ден) и те обслужва бързо и пъргаво, без да счупи яйцата, на които в крайна сметка си се спрял. Желае ти приятна вечер и е толкова искрена, че всъщност ѝ вярваш, а вечерта ти наистина става по-хубава. Усмивката се появява и на твоето лице и си тръгваш cедна идея по-добро настроение.
На теория изглежда толкова просто и лесно, а на практика… знаете какво е обслужването (на повечето места) в България. Случаи като горния връщат надеждата ми, защото ги има, защото се срещам с поне един всеки ден, но останалите имат да извървят доста дълъг път, докато изобщо се класират за „обслужване“, да не говорим за „добро“.
А не трябва да е трудно. Няма срамна работа, има мързел (той вече си е срамен). Когато си намерил нещо, което да вършиш и от което да изкарваш пари, защо да не го правиш по най-добрия възможен начин? Замисли се за всички нацупени хора, с които се срещаш всеки ден… и им се усмихни. На бас, че повечето ще се изненадат и ще ти върнат жеста.
Това е най-малкото, което можеш да направиш. Според маркетинг гуруто Джеф Рам между обслужването, което повечето фирми и хора осигуряват, и най-доброто, което могат да дадат, стои една голяма празнина. Той я нарича „обслужване на знаменитости“.
Представи си следното – Джордж Клуни и Брад Пит идват на работното ти място. Какво ще сториш за тях? Всичко, което ти хрумва в момента, влиза точно в графа „възможни подобрения“.
Ако пък нямаш и ни най-малко желание да подобриш работата си, ако всяка сутрин се будиш с рефрена „не, не, не“ и всяка следа от позитивизъм се е изпарила от главата (и от лицето) ти още преди да си напуснал квартала, може би трябва да се замислиш дали си избрал правилното поприще за себе си. Всички замесени ще са по-щастливи, ако освободиш мястото си за някого, който ще го заеме с удоволствие. Току-виж ти си се намерил на неговото и някоя сутрин си започнал деня си с усмивка… и си усмихнал и мен.