ХОРА РАЗДАВАТ ПАРИ
Не погребвай идеята си. Разкажи я
Какво се случва с мечтите, когато изпълнението им изисква солидна сума пари, с които не разполагаш? И по-лошо – с които не разполагат нито майка ти и баща ти, нито гаджето ти. На песимистите директно ще кажем да се откажат от тая работа, защото очевидно няма смисъл. Оптимистите съветваме да изчакат новолуние, да облекат нещо червено и да пият сутрешна роса от листата на омайниче – казват, че помагало… А на реалистите ще разкажем малко повече за новото явление в света на мечтите – груповото финансиране (crowdfunding). Или кой, как и колко може да ти помогне да реализираш идеите от чекмеджето с несбъднатите желания.
ГРУПОВО КАКВО?
Уточняваме, че става въпрос основно за финансиране – оставете всички странични мисли по линия на груповия елемент настрана и се съсредоточете. Съвсем накратко, идеята е следната: много хора дават по малко пари за реализацията на един конкретен проект. В тази схема има две основни роли – тази на предприемача, който представя идеята си, и тази на вложителя в лицето на групата хора, видели смисъл или потенциал в реализацията й.
Срещата между автора на проекта и неговите „инвеститори” обикновено е виртуална и се случва посредством специализирани онлайн платформи, в които проектите биват представяни и посетителите могат да ги подкрепят с определена сума.
Принципът на груповото финансиране може да бъде приложен както за благотворителни каузи, в които събраните средства на практика са дарение, така и за бизнес начинания. Във втория случай получените финанси са един вид инвестиция с потенциал за възвръщаемост (под формата на дял от компанията например) или се предоставят срещу конкретна стойност (като стока или услуга, предлагана от автора). При всички положения потенциалните инвеститори в проекта трябва да бъдат стимулирани да го подкрепят – било то в името на морална или материална изгода.
ПАК ЛИ РАБОТАТА Е НАГЛАСЕНА?
На първо място е добре да се отбележи, че това не е някоя от ония игри, дето ги рекламират семейство Бахарови по телевизията – тук няма колела, кутии или други обекти на късмета, не се въртят сфери с числа и няма как да „удариш кьоравото” с натискането на магически бутон.
Механизмът при груповото финансиране изисква доста повече време, усилия и креативност от попълването на лотариен билет, така че е добре навреме да се разделиш с утопичната идея за бързо и лесно забогатяване.
Като за начало е нужно да имаш хипер мега гига яка идея. Втора стъпка – да я „опаковаш” в също толкова страхотна презентация, която да може да зариби максимален брой хора. Трето, четвърто и пето – комуникация! Както при всеки пазарен продукт и този трябва да бъде изтъргуван, за да бъде успешен. В този ред на мисли талантът и опитът в сферата на PR-а, маркетинга и рекламата са си стабилен плюс, който ще ти помогне да не си на минус от цялата работа. Дерзай!
КЪДЕ СА ПАРИТЕ?
В световен мащаб има няколко водещи платформи за групово финансиране, които набират все по-широка популярност и трупат все по-големи инвестиции. Сред тях са Kicksatret и Indiegogo. Kickstarter е платформа за творчески проекти, която от създаването си през 2009 година до сега е спомогнала за финансирането на 87 000 идеи с обща инвестиция от над 1.8 милиарда щатски долара. Indiegogo не остава по-назад в цифрите – за последните две години платформата бележи ръст от 1000% на паричните средства, които успява да генерира и поддържа постоянен „запас” от над 7000 активни кампании. Как го правят? Ако знаехме рецептата, нямаше да губим време в писането на тази статия…
Изглежда обаче някои наши сънародници имат представа как се случват нещата и в последните години стартираха и няколко български платформи за групово финансиране. Реализираните проекти съвсем не са много на брой, но пък са доказателство, че това чудо има почва и у нас, което е надежда за всички желаещи да се включат с идея.