High Roll
Срещаме те с Мартин и Димо, които разказват за голямото парти H.M.S.U. Класика тази събота и проекта си High Roll
Yanne Golev
Мартин Попов (Konspirator) и Димо Пангелов (Mocks) са замесени с дръм енд бейс сцената от повече от десет години. Държим ги отговорни за над 200 партита, минали под знака на H.M.S.U, а от две години след дълъг период, в който работят заедно, стартират и започват да развиват проекта с авторска продукция – High Roll.
Какво да очакваме на H.M.S.U Класика в рамките на ON Fest тази събота?
Мартин: H.M.S.U е главната дръм енд бейс организация в България, която се занимава с организирането на партита и въобще популяризирането на тази култура. High Roll като проект на двама ни е само една частица от нея. Чисто промоутърски, откакто съществува H.M.S.U, сме поканили повече от 200 гости. Това, което правим с ON Fest обаче, е особено специално, защото става дума за младежки фестивал и още когато започвахме да мислим в тази посока, знаехме, че София и въобще България има нужда от такъв. За H.M.S.U Класика, както наричаме партито, каним както класически за стила артисти, така и най-актуалните на сцената.
Кои са артистите този път?
М: Експериментът този година е Modestep, изключително актуално име в момента. Групата прави истински фурор, а предстои и издаването на техния нов албум, който ще ги изстреля до небесата. Братята Friend ще гостуват, като единият ще е зад диджейския пулт, другият ще бъде MC. Оттам насетне нещата стават абсолютно класически за H.M.S.U – каним Black Sun Empire, едно от най-значимите имена и любимци в БГ. От тях ще дойде един човек, който ще ги представи. Total Sience също идеално се вместват в определението класика, мисля си, че откакто слушам дръм енд бейс, винаги ги е имало. От българска страна сме хора от крюто – High Roll, Ogonek, Targy, Exo, Acidtrip, само Cooh го няма.
Как се връзва дръм енд бейс сцената с графитите и другите зони на феста?
М: Графитите са си естествена част от дръм енд бейс културата. Стига да споменем един артист като Goldie, който е част от графити изкуството в Англия, пък и по цял свят. Затова не ми се иска да разделяме нещата, те се допълват едно друго. Пък и дръм енд бейсът е музика, която се слуша от предимно млади хора и е лесно да се намери пресечната точка.
Много ли сте артистите, които правите дръм енд бейс у нас?
Димо: Това е музика, която всеки може да прави от къщи, и е съвсем нормално, когато сцената се развива, което в момента се случва, феновете да се запалят, пък и да поискат да са от другата страна на пулта. Лошото е, че в днешно време хората са твърде затворени за екипна работа. Има една грешна представа – виждаш горе зад пулта само един човек и мислиш, че той сам и от раз е постигнал това, но всъщност повечето пъти зад него е трудът на много хора. А артистите трябва да се събират и да правят музика заедно.
Как стартирахте до High Roll като проект?
М: И двамата пускаме музика от повече от 10 години, канили сме у нас и познаваме повечето големите артисти на сцената. В един момент, като стигнеш някакъв пик, и ти се иска нещо повече – така че High Roll е естествената стъпка за нас. Пускали сме и пред 50, и пред 100 и пред хиляди хора, нямаме проблем, извървяхме доста дълъг път. Въпросът е, че започваш да искаш да оставиш нещо за сцената и да видиш къде се намираш. Смятам, че добре сме се позиционирали и High Roll е правилно продължение за Konspirator и Mocks.
Английският лейбъл Formation Records издава нещата ви, как се стигна дотам?
М: Всеки от нас си прави това, от което разбира най-много. Димо се занимавам повече с продукцията, аз с комуникацията с лейбъли и така нататък. Шефът на лейбъла, DJ SS, една от легендите в дръм енд бейс културата, е наш много добър познат, правили сме World of Drum and Bass и много други интересни събития заедно. Та той беше в София по наша покана, чу продукция ни и каза, че иска да направим нещо за него. Наше парче стана част от Free Form vol.2, компилация на лeйбъла. Парчето влезе в топ 3 на най-слушаните от събраните тракове и това естествено доведе до следващата стъпка. В момента той има ексклузивното право да слуша първи продукцията ни. Не всеки ден 24-годишен лейбъл от Англия, който е в осовата на цялата култура, ти обръща внимание. EP-то, което ще излезе до няколко месеца, се казва It`s You, пилотното парче вече може да бъде чуто, но останалите три пазим в тайна.
Как би описал музиката, която правите, попада ли в някои от подстиловете?
Д: Не бих искал да й слагам граници, по-скоро е нещо като музикален експеримент. Всичко тръгва от идеята, че се опитваме да направим нещо различно. Ключът е именно там, че музиката ни не попада в подстил, а е нещо глобално. Винаги е имало такива неща, които не може със сигурност да оприличиш на нещо познато – както може да има джаз елементи, така и в част от парчетата се набляга на звуците чисто механично.
М: Парчета като Jazzline и Madam са много различни, има 7/8 ритми.
Д: Това го няма в дръм енд бейса, експериментираме много. Стиловете не могат да ни спрат, това са само някакви бариери.
М: Дръм енд бейсът е музика, която се различава по спектрален анализ от повечето останала музика. Има едни честоти, които другата музика ги няма, които повече ги чувстваш, отколкото ги чуваш. Това е хубаво, експериментираме със звук, имаме стабилни саунд системи.
Откога слушате дръм енд бейс?
М: Пускам от 12 години, слушам може би от 16. В началото да достигнеш до тази музика си беше преживяване, не като сега да имаш удобството да влезеш в YouTube и да слушаш колкото искаш. Поръчваш си плоча, чакаш я по две седмици, ако въобще дойде, после пиратски дискове на Славейков… Слушаш 2000 парчета, за да си купиш 20 оригинални. В момента нещата са коренно различни и е срамота, че хората не отделят 1 – 2 лева за парче, което e в реда на нещата да съпортнеш артиста си.
Къде е най-развита дръм енд бейс сцената?
М: Англия е основоположник, въпреки че Холандия и Америка също имат добри артисти. Сега с дъб степ вълната в Щатите и се възроди рейв средата и има убийствени партита. През всичките тези години обаче най-развита определено е била Русия. Просто руснаците са…. говорим за десетки хиляди хора на партита, които биха събрали 200 човека в Лондон.
Д: На Балканите, мога да кажа, че у нас сцената е най-развита.
Планирате много колаборации за High Roll, с кого?
М: Колаборацията в нашия бранш е много важно нещо, трябва да си говорим с всички тези хора, да събираме мнения, да се усъвършенстваме, да си сверяваме часовника. Работим още с Cooh, Skiller, Basscatz, Ruth и други приятели и сме отворени към всякакви неща. Към момента идеята ни е да се позиционираме и да разберат максимално много хора за нас, не само в България.
Върви ли нагоре дръм енд бейс културата у нас?
М: С помощта на всички тези хора, които идват по нашите събития. Артисти като Cooh, той е синоним за определен стил дръм енд бейс в цял свят, доказват, че нещата могат да се случват. На много други артисти машините също започват да се задвижват. Хората припознават културата вече. Всеки иска да прави нещо. Nero взеха Грами, Skrillex преди това и той.
Освен EP-то какво друго чакаме от вас в близките месеци?
Д: Готвим безплатен микс, в който ще има повечето от продукцията, която сме направили. Ще може да се свали от Soundcloud.
М: В следващия Free Form на Formation Records отново ще има наше парче, предстои ни да ремиксираме за Platform Records. В момента наистина най-важното е да се развиваме както в последните години, да разберат повече хора за нас и да доказваме възможностите си.