ШЕРШЕ ЛЬО ФИЛМ, АКО ТИ Е БЕДНА ФАНТАЗИЯТА
Най-дискутираните екранизации на бестселъри напоследък
Неприятното при брака по любов е, че започва прекалено от високо, смята Бегбеде. Долу-горе същото се отнася за флирта между хубавата книга и нейната екранизация. Резултатът от такива съюзи обикновено мирише на катаклизъм. Разбира се, има и изключения. Няма да забравя сладкото си удивление от Одри Хепбърн като Холи Голайтли („Закуска в Тифани“, 1961 г.) или от киноверсията на „Брулени хълмове“ през 1992 г. Мекият чар на Жулиет Бинош така красиво се давеше в суровата решителност на Хийтклиф, пардон Ралф Файнс. Същите актьори четири години по-късно обзаведоха с Оскар „Английският пациент“ – едноименния филм по романа на Майкъл Ондатджи, при това съвсем заслужено. Но какво да кажем за последния Гетсби…?
ВЕЛИКИЯТ ГЕТСБИ (Пергамент Прес, 9.99 лв.) „Почувстваш ли желание да критикуваш някого, просто си спомни, че не всички хора на този свят са имали преимуществата, които си имал ти.“ За съжаление култовата реплика от един от най-американските романи на всички времена не опрощава експеримента на Баз Лурман. Да, декорите са разточителни, но копнежите са „дигитални“, Лео ди Каприо срива загадъчната аура на Джей Гетсби, а иначе талантливата Кери Мълиган пърха като сърничка пред заколение – няма и следа от истеричния магнетизъм на Дейзи Бюканън. Филмът е грандиозен кич, ала никакъв огън, никаква сила не може да унищожи любовта ни към романа на Фицджералд, и слава богу.
СТОГОДИШНИЯТ СТАРЕЦ, КОЙТО СКОЧИ ПРЕЗ ПРОЗОРЕЦА И ИЗЧЕЗНА (Колибри, 18 лв.) е блестяща политическа сатира – експлозивна амалгама от абсурдни ситуации, отгледани от чувството за хумор на един швед. Името му е Юнас Юнасон, а продажбите на романа вече се конкурират с „Милениум“ на Стиг Ларшон. Триумфът на тази книга се състои в единодушните оценки на литературната критика и публиката в цял свят. „Най-смешният човек на Швеция“, Роберт Густафсон, влезе в стогодишната кожа на Алан Карлсон, а първите отзиви за филма показват, че „нещата са такива, каквито са, и каквото е имало да става, е станало!“
НОЩЕН ВЛАК ЗА ЛИСАБОН (Алтера, 24 лв.) Измамно е да се вярва, че най-драматичните моменти в човешкия живот са гарнирани с фойерверки. В действителност е тъкмо обратното.
Животът е нескончаемо пътешествие към себе си, в което големите болки и открития са тихи.
А как продължава пътешествието, когато ни няма, ще попиташ сега. Някой философ и преподавател по древни езици ще попадне на последната ти книга, песен или сън, и ще се събуди различен. Не е задължително да изглежда като Джеръми Айрънс, но изборът не е лош.
ЖЪЛТИТЕ ОЧИ НА КРОКОДИЛИТЕ (Колибри, 14 лв.) причинява умопомрачителен успех на французойката Катрин Панкол – славата така я втрещява, че се налага да избяга отвъд океана и да приведе в ред мислите си. Разбира се, читателите спечелиха от този факт, защото романът се прероди в трилогия, а неотдавна излезе и филмът с участието на Еманюел Беар. Ако ви се ще да опознаете Панкол на един дъх, заложете на „Тук съм преди теб“ – последното заглавие, издадено в България.
Защото е по-лесно да даваш любов, отколкото да я получаваш.
И защото всички си имаме майки.
ВИНАТА В НАШИТЕ ЗВЕЗДИ (Егмонт България, 9.90 лв.) не разгневи феновете на романа, макар че нахлу в киносалоните мълниеносно. Изглежда, „понякога четеш една книга и тя те изпълва с такова едно странно божествено чувство, че накрая стигаш до убеждението, че разбитият на парчета свят никога няма да върне целостта си“ (освен ако не я прочете и той). Друг път същото се случва с филмовото й алтер его. Във всеки случай ни харесва идеята тийн книга да внушава на читателите си, че истинските герои не живеят в непристъпни имения, нито яздят еднорози в рая.
НАЙ-ТЪРСЕНИЯТ ЧОВЕК (Колибри, 16.00 лв.) е най-чаканият филм напоследък, а причините са най-малко три. Първо, защото покойният вече Филип Сеймур Хофман одухотворява героя на Джон льо Каре, а всички твърдят, че превъплъщението е изумително. Второ, защото авторът на едноименния шпионски шедьовър е жива легенда в съвременната жанрова литература – има 22 романа в актива си, много от които са екранизирани успешно: „Вечният градинар“ (няма измъкване от Ралф Файнс), „Руската къща“ и „Дама, поп, асо, шпионин“. И трето, защото е нужна дребна риба, ако искаш да уловиш баракуда, и баракуда, ако искаш да уловиш акула.
ДА ОСТАНА ЛИ? (Колибри, 5.07 лв.) излиза на екран през август. „Това е най-щурото и велико нещо в писането – понякога героят ти измисля неща, които на теб самия никога не биха ти хрумнали“, споделя авторката на романа Гейл Форман. Дано да е толкова великодушна и към екипа на филма. „Да остана ли?“ е любовна история без подсладители, нищо че на човек му прималява. Връзката на Мия и Адам е поставена на изпитание от трагичен инцидент, който преобръща всичко. Но не подценявайте заглавието, само защото главните герои са тийнейджъри – книгата е зряла и красива, а на филма… ще му видим сметката като излезе.
СОЙКА-ПРИСМЕХУЛКА (Екслибрис, 14.90 лв.) И като споменахме младежта, няма как да пропуснем третата книга от дистопията на Сюзан Колинс „Игрите на глада“. Бруталното реалити продължава и на кино. Напомняме, че романът беше в списъка на бестселърите на „Ню Йорк Таймс“ 60 седмици (!), а „Амазон“ обяви Колинс за един от най-продаваните писатели на всички времена. Остава да видим дали и сойките не са това, което са.
Една прочута фраза гласи, че най-хубавите книги ни казват онова, което вече знаем. Същото е с хубавите екранизации – на свой ред те ни дават (мъничко от) онова, което вече са ни дали книгите. Сигурното е, че и най-високобюджетната продукция не е в състояние да възпроизведе усещането от досега с книга на Вирджиния Улф, да речем, да не говорим за Набоков. Или пък за Хулио Кортасар.
Виж и най-забавните книги за плажа.