Badass жени в бизнеса
Кои са дамите, които държат света в подножието на токчетата си
Да, има ги и разцепват! Жените в бизнеса отдавна не са рядкост, а все повече ги виждаме и на ръководни позиции. Решихме да споделим няколко вдъхновяващи примера без цветя и захаросани думи, просто силата и неограничените възможности на нежния пол.
Шерил Сандбърг, Facebook
Като главен оперативен директор на Facebook от 2008 г. до сега, Сандбърг помага за драматичното увеличаване на приходите на социалната мрежа (ръстът за 2016 г. е 57%, достигайки 26,9 млрд. долара). Докато Facebook се бори с това, как да се справи с фалшивите новини и онлайн омразата, нестабилната политическа среда подтиква Сандбърг да говори по-често за важни за нея въпроси, включително здравето на жените и имиграцията. Тя основава Lean In – организация с нестопанска цел, кръстена на нейната книга, за да подкрепи овластяването на жените. Lean In/„Реши се“ е световен бестселър и можеш да я откриеш на българския пазар, ако искаш да последваш нейните стъпки. Миналата година тя издаде и втора книга „Вариант Б“, посветена на скръбта от загубата на съпруга си.
Ариана Хъфингтън, The Huffington Post
Хъфингтън основава The Huffington Post и е главен редактор на медията до 2016 г., когато се оттегля, за да открие Thrive Global – стартъп за здраве и уелнес, като негов главен изпълнителен директор. Thrive Global се ражда от сериозния ѝ интерес към силата на съня през ноември 2016 г., като привлича 7 млн. долара финансиране. Хъфингтън също се присъединява към борда на Uber и служи като неформален публичен глас по време на много обществени скандали. Книгата ѝ Thrive/„Овладей живота си“, която можеш да откриеш в книжарниците, е нейната лична изповед за кариерата, работохолизма и мъдростта, натрупана чрез опита ѝ през годините.
Боби Браун, Bobbi Brown Cosmetics
През 1991 г. една млада гримьорка предизвиква разбиранията за преувеличения стил на красота по това време и защитава по-естествения външен вид. Точно тогава Браун основава своята козметична линия само с 5 хил. долара от собствените си спестявания. Компанията ѝ Bobbi Brown Cosmetics е продадена на Estée Lauder през 1995 г. и става търговска марка на стойност милиарди долари. Вече 26 години по пътя си Боби продължава да стои зад убеждението, в което вярва най-силно – красотата се крие в това, да бъдеш себе си. През 2016 Боби Браун започва начисто. Тя напуска компанията си и понастоящем изгражда своя собствена серия от брандове за лайфстайл и уелнес.
София Аморузо, Nasty Gal
София е най-младата в тази листа и има много какво да каже на тема стартиране на бизнес за дрехи. Nasty Gal, нейната онлайн модна компания, стартира през 2006 г. като магазин в eBay – Nasty Gal Vintage. Концепцията ѝ е да продава уникални винтидж дрехи, които намира в магазини за втора ръка. По онова време родената в Калифорния е била само на 22 години, с история, включваща кражби на дребно и серия от странни работни места зад гърба си.
10 години по-късно и „рейзнати“ близо 50 мил. долара, Аморузо, която никога не е посещавала бизнес училище, ръководи жестока модна империя. Но само до 2016 г., когато фирмата подава документи за несъстоятелност. През 2017 г. компанията е купена от BooHoo Group. В книгата си #Girlboss/„Шефката“, в която тя споделя трудно спечеления опит и съвети към бъдещи главни изпълнителни директори, можеш да прочетеш нейната вълнуваща история.
Сара Блейкли, Spanx
Сара Блейкли излиза с идеята за революционния продукт Spanx през далечната 1998 г. Две години по-късно първата версия на Spanx се появява на пазара, спечелвайки бързо известни клиенти като Опра Уинфри. През 2012 г. ликът на Блейкли става корица на списание "Форбс", като най-младата жена милиардер в света. Тя продължава да добавя различни продукти към марката Spanx през годините, включително и дънки през 2015 г.
Освен със своята бизнес империя тя е известна и като филантроп. Сара основава фондация Sara Blakely през 2006 г., която е посветена на подпомагането на жените в световен мащаб и на местно ниво чрез образование и предприемачество. Блейкли също дарява 1 млн. долара на Oprah Winfrey Leadership Academy Foundation в Южна Африка през 2007 г.
Ето и допълнителен списък с вдъхновяващи жени в бизнеса:
1. Mary Barra, CEO, GM
2. Indra Nooyi, CEO, Pepsico
3. Ginni Rometty, CEO, IBM
4. Meg Whitman, CEO, Hewlett Packard Enterprise
5. Safra Catz, CEO, Oracle
6. Emma Walmsley, CEO, GlaxoSmithKline
7. Rosalind Brewer, COO, Starbucks
8. Lisa Davis, CEO, Siemens
9. Feng Ying Wang, CEO, Great Wall Motor China
10. Lynn J. Good, Chair-President, Duke Energy
11. Geisha Williams, CEO, PG&E
12. Beth Brooke-Marcini, Global Vice Chair, EY
Ако тези дами те вдъхновиха достатъчно, за да покориш пътя към успеха, не пропускай предстоящата конференция SHEleader Digital Conference 2018. На едно място ще видиш най-добрите жени лидери в цяла Европа, които ще се опитат да те мотивират, споделяйки професионалните си тайни и опит в лидерството и заемането на високи позиции в сферата на дигиталната индустрия. Ние ще бъдем там. Събитието е на 12 април в НДК и изисква предварителна регистрация. Това е първата по рода си конференция, чиято цел е да утвърди участието на жените в управленски и професионални роли в технологичната индустрия, да очертае растящата роля на жените в социално-икономическото развитие на света и да покаже лицето и стила на новата генерация жени – предприемачи в дигитално базираната икономика. Ще се повдигне темата за ролята на жените в сектора на технологиите и ще обсъди възможните решения за насърчаване на предприемаческата среда. SHEleader@digital ще покаже добрите примери от българската и европейска дигитална сфера и ще разгледа как жените лидери могат ефективно да си партнират, за да подкрепят женското лидерство в дигиталния свят и да променят общото възприятие за жените в технологиите.
Говори ми на стартъп-ски: инкубатори, коуъркинг пространства, акселератори?