Луис Армстронг – кралят на джаза
Припомняме ти за него
Озаглавявам този текст така, защото Армстронг е роден под знака Лъв – кралят на джунглата. Колкото и да (не) вярвам в астрологията, няма как да се отрече, че този човек е кралят на джаз музиката и това е.
Прякорът му е Сачмо, което означава „уста като куфар“ или уста, която те кара да си опаковаш багажа и да пътуваш към мечтите си.
През 2013 бях несподелено влюбена, а La vie en rose звучеше постоянно на рипийт, звукът се блъскаше в лилавите стени на малката ми стая в онази студентска квартира и енергията от цялата болка, преливаща от розови към черни нюанси, ме изпълваше отново и отново. С джаза всичко е лично, а с Армстронг е фантастично до степен да откриеш нови светове в себе си! Но сега за него…
Роден на 4 август 1901 г. в Ню Орлиънс в нищета. Баща му работи във фабрика и изоставя семейството скоро след раждането на Луис. Майка му често проституира и го оставя за отглеждане при роднини.
В пети клас той напуска училище, за да работи за едно еврейско семейство, на което събира боклуците, носи им въглища, а те го насърчават да пее и го канят понякога да вземе храна от тях, когато няма какво да яде.
В навечерието на Нова година през 1912 г. Армстронг взема оръжието на баща си и изстрелва във въздуха няколко куршума. Арестуван е на място и е изпратен в поправителен дом. Там, в дъното на ада, получава музикални инструкции по корнет и се влюбва в музиката. След две години престой е на свобода, целият обзет от желанието да се занимава с музика и принуден да продава вестници и да разнася въглища в прочутия район на червените светлини на града.
Само на 17 години се жени са проститутката Дейзи Паркър и животът му е пълна лудница, а славата му като добър музикант се разраства, като го канят да музикантства в местни барове. Доволен е от случващото се, колкото и малко да е, но през 1922 г. получава обаждане от Кинг Оливър, за да отиде в Чикаго и да се присъедини към креолска джаз група. Той се съгласява и година по-късно през април прави първите си записи.
Онзи априлски ден на бял свят излиза първото записано соло на Армстронг Chimes Blues и колелото започва бясно да се върти.
Превръща се в звезда, бродеща из Ню Йорк, правеща по десетки записи, създавайки вдъхновяващи парчета със Сидни Бекет, както и изгражда отношения с други блус певици като Беси Смит.
От 1925 до 1928 г. Армстронг прави повече от 60 записа с Hot Five и по-късно Hot Seven. Днес те обикновено се смятат за най-важните и влиятелни записи в историята на джаза. Виртуозният блясък на Армстронг помага джазът да се превърне от ансамбъла в солистическо изкуство. Неговите солови сцени променят джаз историята с дръзки ритмични избори, люлеещи се фрази и невероятни високи ноти. Популяризира се още по-гръмко с влудяващо добрия си вокал от 1926 – Heebie Jeebies.
Колкото по-известен става, толкова по-голяма свобода му дават продуцентите, защото той е формулата за успех.
Дръзките вокални трансформации на песните, които създава, напълно променят концепцията за популярно пеене в американския и дори световния джаз. Наследството остава за всички, които идват след него – Бинг Кросби, Били Холидей, Франк Синатра и Ела Фицджералд.
През 1932 г. Армстронг започва да се появява дори във филми и прави първото си турне в Англия. Докато е любимец на музикантите, той е прекалено смел, див и рязък за повечето критици, които отправят към него една от най-расистките и груби оценки. Това не го спира и се превръща в още по-ярка звезда.
След турнето из Европа, завръщайки се в Чикаго, той няма банда, няма ангажименти и няма договор за записи, тоест кариерата му се е разпаднала, но за кратко, защото с вече създадените си връзки успява да я възроди.
Има общо четири брака зад гърба си, но въпреки постоянните опити не успява да има деца. Или по-точно официално, защото, докато болшинството мисли, че Армстронг е стерилен, то има жена, която твърди, че е родила дъщеря от него. Шарън Престън несъмнено прилича на Луис, никога не правят ДНК тест за бащинство. Въпреки това той умира убеден, че тя е негово дете. Това го доказват и писмата, разменени между тях, които са официално публикувани, както и фактът, че дори от разстояние той й помага цял живот.
В края на 40-те и началото на 50-те години създава редица популярни хитове: Blueberry Hill, That Lucky Old Sun, La Vie En Rose, A Kiss to Build a Dream On и I Get Ideas. Чуй ги… ще те зашеметят.
През 1967 г. записва What a Wonderful World, която е слабо приета в Америка, а се превръща в една от най-известните мелодии из Европа. След това популярността й добива размери заради използването й в различни филми.
Две години по-късно започват здравословните проблеми на Армстронг, но той не се отказва от музиката. Вярва, че ще свири пак пред широката публика, но умира в съня си на 6 юли 1971 г. в дома си в Куинс, Ню Йорк.
От смъртта му до днес неговата слава расте, но не само като музикант, а като човек, носещ послание и знания на цяло едно общество, оставил огромно наследство за всички след себе си.
Домът на Армстронг в Куинс е обявен за Национална историческа забележителност през 1977 г. Днес къщата ежегодно има хиляди посетители от цял свят. Вероятно най-важната и могъща фигура в музиката от ХХ век. Иновациите, които кралят прави като тромпет и вокалист, са широко признати днес и ще продължат да бъдат в продължение на десетилетия.
Някога той е казал: „Колко прекрасен би бил светът, ако само му дадем шанс“. И самият той получава шанс, без който ние нямаше да знаем за него, затова всеки ден трябва да даваме шансове на всичко и нека започнем от хубавата музика.
Тя определено заслужава шанс заради мен, заради теб, заради Армстронг.
Още едно дете на джаза – Били Холидей.