Гранддамите на хип-хопа

Златната ера на хип-хопа в женски род

0 коментара Сподели:

be street

Независимо дали това е звученето, с което си прекарал голяма част от детството си, или си го срещнал в по-зряла възраст случайно в някой бар, когато става въпрос за хип-хоп, става въпрос за много повече от музика. Това не е просто "мода", която седи добре на някой, а култура и религия, която обединява хората от целия свят и често казва много на онези, които се правят, че не чуват. Пуристите ще кажат, че с днешна дата той е изстинал и няма душа, че не се прави вече с вкус, но истината е, че рап артистите винаги са редели рими за това, което слушателите искат да чуят. Погледнaто от тази страна, е повече от ясно, че

потребителят диктува правилата, а песните за диаманти, скъпи коли и шампанско, леещо се в луксозни клубове, едва ли щеше да ги има някога, ако никой никога не искаше да ги слуша.

Но въпреки че както всеки друг стил музика и хип-хопът претърпя своите промени през годините, в дъното на бързите и ядосани речитативи стоят редица големи имена, строителите на хип-хоп културата и главни виновници за това тя да е куул. Един от основоположници е Kurtis Blow. Хитът му "Basketball" излиза през 84-a година и го задържа няколко седмици под № 1 в класацията на сп."Billboard". Малко преди него Grandmaster Flash e dj-ят, който през 1982 г. заедно с Melly Mell и групата "The Furious Five" създава хитове като "Step off", "Nasty".

Оld school rap звученето от гетата на Ню Йорк звучи и в напевите на първото рап трио "Run DMC", а през 1987-а Ice T пуска албума "Rhymes Pays", който е типично гангстерски. През 1991 г. той издава "O.G.-Original Gangsta", който заради тънкия хумор и поразителен патос бива провъзгласен за един от 100-те най-добри рап албума на всички времена.

В средата на 80-те се появяват и Beasty Boys, първите бели MC-та, които се осмеляват да мерят думи с черните, като малко след тяхната поява се раждат и най-комерсиалните имена в историята на хип-хоп-а изобщо.

Единият е бялото чудо Vanilla Ice, който със дебютния си сингъл "Ice Ice Baby" удря тавана на всички класации, а албумът му получава няколко пъти платинен статус, а другият с еднодневен успех е MC Hammer. И двамата не биват приети от останалите рапъри и губят всякакво уважение от своите колеги, тъй като са считани за прекалено комерсиални.

По същото време се появяват и първите жени рапърки и това си е истинска революция, имайки предвид силната струя сексизъм, която наводнява рап парчета.

В края на 80-те и началото на 90-те не им е никак лесно на момичетата, които искат да редят рими. Някои от тях успяват да се преборят с хегемонията, побирайки таланта си в сексуално привлекателна кутия, която да ги продаде,

а други, като Missy Elliott директно атакуват пазара, разбивайки всички митове за жените в рап музиката на пух и прах. Lil 'Kim също избира образа на лошото момиче, като тя става световно известна главно със скандалната си музика и имидж, за които се грижи старателно и през годините. Сред пионерите на феминисткият хип-хоп е и MC Lyte, която е първата соло изпълнителка, която пуска цял албум.

Ако трябва да обобщим, тези момичета са истинските грандами на хип-хоп културата и заслужават особено уважение за пробива, който правят в онези смътни години. Творчеството им, наред с това на Salt'N'Pepa, TLC,Chaka Khan, Queen Latifah и Neneh Cherry, е наистина интересен феномен, към който се връщаме днес чрез 10 парчета на точно 10 мацки, без които днес рап музиката едва ли щеше да е същата. Слушай!

Leschea

Da Brat

MC Lyte

YoYo

Rah Digga

Monie Love

Lil’ Kim

Queen of all queens, Latifah

Roxanne Shanté

Missy Elliot

 

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *